Κυριακή, 17 Ιανουαρίου 2016

Θανατηφόρα Τροχαία Δυστυχήματα!Η μείωση τους μας αφορά όλους!Άρθρο Αστυνομικού!

Δυστυχώς, τα δεδομένα στη χώρα μας σχετικά με ότι έχει να κάνει με την τροχονομική αστυνόμευση, τα τροχαία δυστυχήματα γενικά και ειδικά εντός της αστυνομικής οικογένειας είναι απογοητευτικά:
1. Το 2013 η Ελλάδα είχε συνέπεια τροχαίου δυτυχήματος 12,2 νεκρούς ανά 100.000 κατοίκους. Ο αριθμός αυτός είναι ο μεγαλύτερος ανάμεσα στις 28 χώρες της ΕΕ.
2. Σύμφωνα με την εφημερίδα Νέα Αστυνομία (τεύχος 82/2014) που εκδίδει η ΠΟΑΣΥ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων) από το 2001 έως το 2013 έχασαν τη ζωή τους εν ώρα υπηρεσίας περισσότεροι από 60 αστυνομικοί. Επίσης, η στατιστική υπηρεσία του Αρχηγείου μας πληροφορεί ότι την ίδια περίοδο απεβίωσαν για διάφορους λόγους 90 εν ενεργεία αστυνομικοί και οι περισσότεροι εξ αυτών σε τροχαία δυστυχήματα. Άρα μιλάμε για ΠΡΩΤΗ αιτία θανάτου του εν ενεργεία αστυνομικού τα τροχαία δυστυχήματα.
3. Οι υπηρεσίες τροχαίας είναι υποστελεχωμένες, με το πρόβλημα μετά και την διάλυση της Δημοτικής Αστυνομίας να οξύνεται. Ιδιαίτερα όσον αφορά την πρόληψη των τροχαίων δυστυχημάτων οι ενέργειες που γίνονται δεν είναι στο βαθμό που θα έπρεπε. 
4. Τα αλκοολόμετρα είναι λίγα και παλιά, με αποτέλεσμα κάποια από αυτά να παρουσιάζουν τεχνικά προβλήματα και τις σχετικές φθορές.

Την τελευταία εικοσαετία πραγματοποιήθηκαν κάποιες επιτυχημένες ενέργειες για την μείωση των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων στη χώρα μας. Έτσι, η μείωση των νεκρών ετησίως από 3500 στα μέσα της δεκαετίας του '90 στους 700 περίπου το 2015 επετεύχθη κυρίως λόγω:
- της καλυτέρευσης του οδικού δικτύου
- της κυκλοφορίας στους δρόμους ασφαλέστερου στόλου οχημάτων
- της αυστηροποίησης των προστίμων με το νέο ΚΟΚ του 2007
- της εντατικοποίησης κατά καιρούς των τροχονομικών ελέγχων
- της ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης πάνω στην οδική ασφάλεια.

Κατά τη γνώμη μου οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν ΑΜΕΣΑ για τη περαιτέρω μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων και σχετίζονται με την ΕΛΑΣ είναι:
1. ΑΥΞΗΣΗ του αριθμού των αστυνομικών που υπηρετούν σε υπηρεσίες τροχαίας και ενασχόληση περισσότερων από αυτούς στο αντικείμενο της πρόληψης τροχαίων δυστυχημάτων. Οι επιπρόσθετοι πεζοί και εποχούμενοι τροχονόμοι πρέπει:
α') να περιπολούν ή να τοποθετούνται σε κόμβους και σημεία που παρατηρούνται τροχαία δυστυχήματα
β') να πραγματοποιούν συνεργεία για βεβαιώσεις σοβαρών τροχονομικών παραβάσεων.
2. Ενασχόληση των περιπολικών οχημάτων και άλλων υπηρεσιών, όπως των αστυνομικών τμημάτων, για βεβαιώσεις σοβαρών τροχονομικών παραβάσεων όταν δεν είναι απασχολημένα.
3. Αγορά αλκοολομέτρων έτσι ώστε να διαθέτει, αν είναι δυνατό, από ένα το κάθε περιπολικό. 
4. ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΡΟΧΑΙΑΣ
Η υπηρεσία στη ρύθμιση της κυκλοφορίας, στα Τμήματα Οδικών Τροχαίων Ατυχημάτων (ΤΟΤΑ) και στις Ομάδες Ελέγχου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (ΟΕΠΤΑ) απαιτούν άριστες και εξειδικευμένες γνώσεις του ΚΟΚ και της σχετικής νομοθεσίας γενικά. Όμως, στην ΕΛΑΣ παρατηρείται το φαινόμενο να τοποθετούνται αστυνομικοί σε υπηρεσίες τροχαίας κάποιες φορές ΧΩΡΙΣ ΚΑΝ να έχουν δίπλωμα οδήγησης, πράγμα αδιανόητο, επικίνδυνο και απαράδεκτο. Προτείνω τα αυτονόητα για τους υπηρετούντες σε τροχαίες:
α') να είναι προαπαιτούμενο να έχουν δίπλωμα οδήγησης α' ή β' κατηγορίας για να υπηρετήσουν σε αυτές
β') πριν τη τοποθέτησή τους να περνούν Σχολείο Τροχαίας και να διδάσκονται το τροχονομικό αντικείμενο στο σύνολό του.
5. Το ποσό των προστίμων του ΚΟΚ και των άλλων νόμων να είναι ανάλογο με την οικονομική κατάσταση του παραβάτη. Για παράδειγμα: 30 ευρώ χρηματικό πρόστιμο για μη χρήση κράνους στον άνεργο, 10000 ευρώ στον επιχειρηματία. Αυτό συμβαίνει στα σκανδιναβικά κράτη, τα οποία έχουν τα μικρότερα ποσοστά νεκρών συνέπεια τροχαίων δυστυχημάτων.
6. Εμείς οι ίδιοι οι αστυνομικοί να αποφεύγουμε τις σοβαρές παραβάσεις του ΚΟΚ και ιδίως να κάνουμε χρήση κρανών και ζωνών ασφαλείας, τόσο εν ώρα υπηρεσίας όσο και εκτός. Πράγματι, μπορεί η χρήση ζώνης εν ώρα υπηρεσίας σε ορισμένες περιπτώσεις να μην ενδείκνυται (δε βγαίνει εύκολα το όπλο κατά τη διάρκεια συμπλοκής). Από την άλλη όμως, είναι ΤΡΑΓΙΚΟ η πρώτη αιτία θανάτου του Έλληνα εν ενεργεία αστυνομικού να μην είναι η συνέπεια συμπλοκών με κακοποιούς, ΑΛΛΑ τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα. Νομίζω πως ο κάθε πρακτικά και ρεαλιστικά σκεπτόμενος αστυνομικός της ΕΛΑΣ αντιλαμβάνεται το πρωτοφανές: στη χώρα μας στατιστικά έχει πολύ περισσότερες πιθανότητες να εμπλακεί σε θανατηφόρο τροχαίο παρά σε θανατηφόρα συμπλοκή με κακοποιούς.

Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ σε μερικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι υπηρεσίες τροχαίας. Πολλές φορές υπάρχει έλλειψη ή μη σωστού μεγέθους χορήγηση υπηρεσιακών ειδών. Χαρακτηριστικά, δεν προβλέπεται χορήγηση θερινών στολών για τους μοτοσυκλετιστές της τροχαίας, με αποτέλεσμα να δαπανούν από την τσέπη τους μεγάλα ποσά για την αγορά τους. Επίσης, τα περιπολικά οχήματα των Υποδ/νσεων και των Τμημάτων Τροχαίας της Αττικής είναι πεπαλαιωμένα, καθώς ο στόλος έχει να αντικατασταθεί από το 2004. Δεν χορηγούνται τα σωστά κονδύλια για τη συντήρησή τους και ίσα ίσα τσουλάνε. Η Τροχαία, η υπηρεσία που καθρεφτίζει περισσότερο την εικόνα της ΕΛΑΣ στην κοινωνία, χρήζει άμεσα αναβάθμισης και υλικοτεχνικής υποστήριξης.

ΥΠΑΡΧ ΠΑΓΙΑΥΛΑΣ Φωτεινός,
Αντιπρόσωπος της ΕΑΣΥΑ στην ΠΟΑΣΥ


Σημειώσεις: 
1. Εσκεμμένα χρησιμοποιώ συνεχώς το ουσιαστικό "δυστύχημα" αντί για "ατύχημα" μαζί με το επίθετο "τροχαίο". Ετυμολογικά, ατύχημα σημαίνει κάτι που συνέβη λόγω τύχης. Το να οδηγήσεις ενώ έχεις πιεί ή ενώ είσαι κουρασμένος ή το να μην φοράς τη ζώνη ή το κράνος ασφαλείας ΔΕΝ είναι θέμα τύχης. Είναι θέμα συνειδητής (εγκληματικής) επιλογής. Επίσης, η λέξη "δυστύχημα" πιστεύω πως αποδίδει καλύτερα το αποτέλεσμα της τροχαίας σύγκρουσης ιδίως όταν είναι θάνατος ή βαρύς τραυματισμός. Ακόμα, έτσι περνιέται καλύτερα το μήνυμα στο υποσυνείδητο του αναγνώστη- οδηγού. Για τον ίδιο λόγο ανεβάζω και την φωτογραφία με το αναποδογυρισμένο περιπολικό, για να αποδείξω πως δεν είναι άτρωτο.
2. Στη λεζάντα της πρώτης φωτογραφίας αναγράφω: "Τον Ιούλιο του 2015 ένας αστυνομικός έχασε τη ζωή του και ένας ακόμη τραυματίστηκε σοβαρά όταν το περιπολικό όχημα που επέβαιναν εν ώρα υπηρεσίας ανατράπηκε λίγο έξω από τον Βόλο".
3. Στη λεζάντα της δεύτερης φωτογραφίας αναγράφω: "Το 2013 η Ελλάδα ήταν πρώτη χώρα σε θανάτους συνέπεια τροχαίου δυστυχήματος στην ΕΕ των 28".