Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2014

Προς διάλυση της παραπληροφόρησης γύρω από το φλέγον θέμα της απόφασης του ΣτΕ για τις περικοπές των αποδοχών των ενστόλων.

Η απόφαση του ΣτΕ άνοιξε το δρόμο για  διεκδίκηση διά της δικαστικής οδού  των παρακρατηθέντων ποσών από τις αποδοχές των ενστόλων. Κατόπιν αυτής  υπό αμφισβήτηση  πλέον τίθεται η συνταγματικότητα της σχετικής  ρύθμισης   του Ν. 4093/2012  και η δικαίωση των ενστόλων είναι πλέον θέμα χρόνου και  ορθολογικού χειρισμού. Το γραφείο δικηγορικό Παναγιώτα Φαρμάκη και Συνεργάτες σε συνεργασία με τον Καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου - Νομική Σχολή Α.Π.Θ Κώστα Χρυσόγονο σας παραθέτει τις αναγκαίες  πληροφορίες προς διάλυση του μέχρι τώρα ομιχλώδους τοπίου που έχει δημιουργηθεί από τις ασαφείς διαρροές.  
Η υπουργική απόφαση (του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Χ. Σταϊκούρα) που ακυρώνεται με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία διέρρευσε στον τύπο και τα ΜΜΕ και πρόκειται να δημοσιευθεί στο επόμενο δίμηνο-τρίμηνο, αφορά μόνο την αναδρομική παρακράτηση ποσοστού των αποδοχών των ένστολων του β΄ εξαμήνου 2012. Συνεπώς, μετά την έκδοση της απόφασης του ΣτΕ το Δημόσιο θα υποχρεωθεί να επιστρέψει μόνο τα παρακρατηθέντα με βάση την υπουργική απόφαση ποσά. Αντίθετα, για τις αποδοχές μετά την 1.1.2013 δεν υπήρχε υπουργική απόφαση, παρά μόνο η ρύθμιση του ν. 4093/2012 και ως γνωστό νόμος δεν μπορεί να ακυρωθεί ευθέως με απόφαση του ΣτΕ, αλλά μπορεί να κριθεί παρεμπιπτόντως η αντισυνταγματικότητά του. Συνεπώς, και εφόσον από το σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ προκύπτει (όπως έχει διαρρεύσει) ότι κρίθηκε παρεμπιπτόντως αντισυνταγματική γενικά η μείωση των αποδοχών των ενστόλων (και όχι μόνο το αναδρομικό μέρος της), χρειάζεται να ασκηθούν αγωγές κατά του Δημοσίου από καθένα από τους ενδιαφερόμενους (έστω και σε ομαδική βάση, έως 50 κατά δικόγραφο, αλλά πάντως με συγκεκριμένη αναφορά ονομάτων και αιτούμενων ποσών) για το διάστημα από 1.1.2013 έως και σήμερα, προκειμένου να αναγκασθεί το Υπουργείο Οικονομικών να καταβάλει και αυτά τα ποσά, που είναι πολλαπλάσια της αναδρομικής παρακράτησης του β΄ εξαμήνου 2012. Σκόπιμο μάλιστα είναι οι σχετικές αγωγές να κατατεθούν το νωρίτερο δυνατό, έτσι ώστε να αρχίσει να «τρέχει» και ο σχετικός τόκος (6% ετησίως, από την επίδοση της αγωγής και μετά). 
 
Κώστας Χ. Χρυσόγονος
Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου
Νομική Σχολή Α.Π.Θ